Akadozik a kötelező visszaváltási rendszer, vagyis a DRS. Az utóbbi időben leggyakrabban az automaták működésével, illetve az utalással adódtak problémák.
Évente mintegy 3-3.1 milliárd italcsomagolás kerül forgalomba Magyarországon. Korábban beszámoltunk arról, hogy július elsejétől már élesben is elstartolt a kötelező visszaváltási rendszer, a DRS. A projekt működtetője a MOL Hulladékgazdálkodási Zrt., vagyis a MOHU. Ózdon több helyen is találkozhatunk az új REpont automatákkal. Naponta már több mint négy millió palackot váltanak vissza országszerte, de a vásárlók egy része még csak most ismerkedik a rendszerrel.
„Az a legfontosabb probléma, hogy nem tudják eldönteni, hogy egyutas vagy többutas palackról van szó. Ez azért fontos, mert az egyutas palackokat mindenhol vissza lehet váltani, viszont a többutas palackokat csak és kizárólag abban a boltban lehet visszaváltani, ahol megvásárolták. Ez attól függ, hogy mondjuk egy ötven forintos logó van-e a csomagolás hátulján, vagy pedig egy hetven, nyolcvan, kilencven, száz, kétszáz forintos logó. Az ötven forintosokat jellemzően mindenhol vissza lehet váltani, az ettől eltérő összeggel ellátott logós csomagolásokat pedig csak oda érdemes visszavinni, ahol megvásárolták azt.” - mondta Mida Gábor a Zöld Völgy Nonprofit Kft. reklám-és kommunikációs vezetője
Mida Gábor azt is elmondta, hogy a visszaváltott palackok mennyisége nagyjából egy hónap alatt tíz millióról száz millióra növekedett. A Zöld Völgy Nonprofit Kft. munkatársai pozitívan értékelik az új DRS rendszert, hiszen a beérkező kommunális hulladékba így sokkal kevesebb alumínium és PET palack kerül. A vásárlók véleménye megoszlik a témában.
„Én még eddig egyszer váltottam vissza, akkor nem volt különösebb gond vele.” - mondta Hévizi Sándor
Több helyről érkezett panasz is. Az utóbbi időben leggyakrabban az automaták működésével, illetve az utalással adódtak problémák. Többeknek bosszúságot okozott, hogy bár a gépek beveszik a palackokat, az applikáció nem jelzi a visszaváltást, az automaták nem olvassák be megfelelően a vonalkódot, vagy épp nincsenek rendszeresen ürítve.
„Most viszont megint nem akarta bevenni, az úriember nagyon készséges volt, segített az eladó és most azt is sikerült. Jó dolog ez. Néha van probléma, de kell vele játszadozni és akkor meg lehet oldani.” - nyilatkozta Csuhán Ottília
„Nekem személyesen eddig még nem volt ezzel problémám. Én már többször is vittem vissza különböző üvegeket, de láttam már a különböző közösségi médiákon, hogy több ismerősömnek volt azzal problémája, hogy nem vette be rögtön a gép, eléggé lassan működött az egész és hogy attól függetlenül, hogy rajta volt az ötven forintos embléma, nem vette vissza a gép a terméket.” - mondta Mudriczki Szonja
A szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy ne nyomjuk össze a palackokat és ne szedjük le a címkéket a termékekről, ugyanis az automaták a csomagolás formáját, súlyát és vonalkódját azonosítják. Érdemes a kevésbé forgalmas időszakban felkeresni a REpontokat. A palack gépbe helyezéskor nem szabad a kezünket a nyílásba tenni. Amennyiben a beolvasás sikertelen, akkor azt ismételjük meg. Ha bármilyen problémát észlelünk, jelezzük az adott boltban és kérjük az eladók segítségét.