Kitiltották a telefonokat az iskolákból – Mik az eddigi tapasztalatok?

Pozitív és negatív hatása is van a mobiltelefonok kitiltásának az iskolákból. Másfél hét tapasztalatai alapján a diákok együttműködőek, kihágásról nem számoltak be az iskolák igazgatói.

Csengőszó jelzi az óra végét a SZIKSZI-ben. A diákok a folyosón beszélgetnek egymással. Szeptember elsejétől az iskolákban erősen szabályozzák az okos eszközök használatát, így egy tanuló kezében sem látni mobiltelefont. Hajdu Krisztián az intézmény igazgatója elmondta, a tanulók rendkívül együttműködőek. A korlátozásnak vannak azonban hátulütői is a mindennapokban.

„Nálunk is, mint nagyon sok intézményben az elmúlt években, főleg a Covid járvány után egy erőteljes digitalizáció indult be, és nagyon sok kollégának ugye már kidolgozott tananyagai vannak, amiket szeretne használni a tanórákon. Itt egyrészt feleltetési vagy számonkérési módszerekre is gondolhatunk, de mindennapi élet során is, akár egy verselemzésben, akár interaktív feladatok megoldásában nagy segítséget nyújtott” - mondta Hajdu Krisztián, a SZIKSZI igazgatója.

A telefonokat minden tanítási nap elején le kell adniuk a tanulóknak. A készülékeket egy irodába zárják el, melyeket az utolsó óra után kaphatják vissza a fiatalok. A diákoknak változó a véleményük a korlátozással kapcsolatban.

„Egész jól bírjuk amúgy, el lehet foglalni más tevékenységgel is magunkat. Akár kártyával is, amit behozunk és együtt kártyázunk. Én egyrészt megértem a tanárokat, mert elég sokat telefonoztunk órán, úgyhogy így könnyebb. Így többet tudunk beszélgetni egymással, nem csak a telefonon lógunk” - nyilatkozta Tóthmarosi Titánia, a SZIKSZI tanulója.

Azonban nem mindenki fogadta ilyen örömmel a szabályozást.

„Nagyon nem tetszik, mert egyébként elég sok órát előtte néztünk meg telefonon, hogy hova kell mennünk, milyen óránk lesz. Esetleg még átnézni az anyagot előtte, mert le van fényképezve és ez eléggé rossz így” - fogalmazott Molnár Dávid, a SZIKSZI tanulója.

Az általános iskolákban valamivel könnyebb helyzetben vannak a pedagógusok. Kevesebb kisdiák rendelkezik saját mobiltelefonnal, mint középiskolás kamasz.

„Csak pozitív tapasztalat amit elmondhatok a mobil használatáról. Ugye a szülőket már tájékoztattuk korábban is, hogy korlátozva lesz. Meglepő volt, hogy már első nap működött, hogy az osztályfőnökök összeszedték, dobozba bevitték az irodába. Itt van egy jelenléti ív, és ez tulajdonképpen az átadást jelenti, pipálták, hogy ki adta le a telefont. Mi kértük, hogy egy olyan tokban, amiben nem törhet össze a telefon, illetve névvel, osztállyal ellátva tegyék ezt meg, illetve kikapcsolt állapotban” - tette hozzá Galkóné Szabó Mária, az Újváros Téri Általános Iskola igazgatója.

Habár másfél hét után nem lehet hosszú távú következtetést levonni, de az elmondható, hogy pozitív és negatív oldala is akad a korlátozásnak. Az pedig már most is jól látható, hogy mindenki másként éli meg a digitális tértől való eltiltást.

(forrás)