Járatok átszervezése

Átszervezések várhatóak a helyi tömegközlekedésben. A tárgyalások már folynak, amely végén remélhetőleg megszületik egy költséghatékony opció.

A napi közlekedési szokások társadalmi, gazdasági jellemzők szerint, évszakonként, a hét különböző napjain, egyes napszakokban és az utazás motivációját illetően is jelentősen különböznek. Általánosságban elmondható, hogy a közösségi közlekedés finanszírozása súlyos forintmilliókat emészt fel. Ebben Ózd sem jelent kivételt. A helyi járatok üzemeltetését a Volánbusz látja el az önkormányzattal kötött szerződés alapján. Ez jelenleg évente 150-180 millió forintba kerül a településnek, amely összeg az elmúlt 5 esztendőben folyamatosan emelkedett. Problémát okoz, hogy Ózd földrajzi fekvése miatt az utasok szállítása körjáratokkal nem megoldható, így szükség van több vonal fenntartására, hogy mindenki elérje utazása célját, ugyanakkor a tömegközlekedést igénybe vevők száma is évről évre csökkenő tendenciát mutat. A város lakosságának nagyjából tíz százaléka használja rendszeresen ezeket az eszközöket, továbbá a közlekedők többsége nyugdíjas, illetve tanuló, akik a kedvezményeknek köszönhetően nem teljes jegy- és bérletárat fizetnek. A koronavírus járvány szintén hozzájárult az alacsony kihasználtsághoz, ugyanis a gépjárművek folyamatos fertőtlenítése ellenére sokan inkább otthon maradtak, vagy más módon intézték dolgaikat. Ózd Város Önkormányzata és a szolgáltató folyamatos tárgyalásokat folytat arról, hogyan lehetne ezt a költségvetési szintet tartani vagy tovább csökkenteni.

„Olyan megoldást kerestünk, amely a költség csökkentését eredményezné úgy, hogy a lakosságnak az ellátása javuljon. Ebben egy fontos momentum lehet, hogy megpróbáljuk bevonni a helyközi közlekedést a helyi közlekedés támogatására. Ez úgy történne, hogy a helyi járatot használók továbbiakban ugyanazzal a bérlettel a helyközi járatokat, amelyek ugyanazon az útvonalon közlekednek tudnák használni” - mondta Kriston György, a Településfejlesztési Osztály osztályvezetője.

Ennek eredményeként több futásteljesítmény jutna a városra, kevesebb helyi járat alkalmazásával. Végleges döntés még nincs az ügyben, az év első felében várható bármiféle változás ebben a tekintetben. A helyiek elmondása szerint mindenképpen szükséges a járatok gyakoriságát növelni.

„Nagyon rossz. Nagyon kevés a buszjárat. 4-5 járat megy Szennára, délutánonként nincsen. Táblába ha van is, akkor is kevés, de ott van a miskolci” - nyilatkozta Szilvási Sándorné.

„Nyolcassal közlekedek, ami ritkán van, fél 9, fél 11-kor. Bejövök, mert ezzel be tudok vásárolni 12.40-ig, de a reggelivel nem lehet, képtelenség egy óra alatt bevásárolni” - fogalmazott Marczi Józsefné.

Az elmúlt évben 13 új autóbusz állt szolgálatba városunkban. Ezek elsősorban a helyközi közlekedésben álltak munkába, de a lehetséges átszervezéseknek köszönhetően Ózd helyi utazóközönsége is gyakrabban találkozhat majd velük.

(forrás)