A gyöngysor volt a központi téma a múzeum Élő Néphagyomány programsorozatának legutóbbi állomásán. A népies motívumokkal a II. János Pál Általános Iskola diákjai ismerkedtek.
A női motívumok kiemelt elemei a barkórózsa és a tulipán. Miért is hagyományos a gyöngysor? Hány soros a galáris? Milyen jellemzői voltak a barkó vidéken, illetve hogy hogyan lehet ezeket átültetni a mai kornak megfelelő formába és stílusba? A népies motívumokról Darvayné Vincze Tímea beszélt a gyerekeknek. A II. János Pál Katolikus Általános Iskola diákjai az Élő Néphagyomány című programsorozat aktuális napjára érkeztek az ÓMÉK-Ózdi Muzeális Gyűjtemény és Gyártörténeti Emlékparkba.
„Abszolút fogékonyak, tudni kell őket megszólítani. Tehát ha az ő nyelvükön sikerül bemutatni ezt a világot és közel hozni hozzájuk, akkor abszolút fogékonyak, és én bízom benne, hogy azokat a karkötőket, amiket majd ma fogunk készíteni, hordani fogják a mindennapokban is” - nyilatkozta Darvayné Vincze Tímea, múzeumpedagógus.
A legutóbbi foglalkozás az ékszerekre épült, de korábban már volt szó a ruhákról, népies öltözékekről és az ezekhez köthető hiedelmekről.
„Tanultunk a ruházatról és a motolláról, amikor a rúdra rá van tekerve egy szőrme és abban volt egy darab, amit ha valaki hamarabb letekert az lusta volt, és annak nem lesz házastársa. Aki utoljára tekerte le, annak lesz házastársa, mert látták, hogy van ideje és nem hanyagolja el a dolgot” - mondta Szemán Boglárka.
A foglalkozás-sorozat keretében a diákok képet kapnak arról, hogy mit és hogyan lehet átörökíteni a népies motívumokból a mai időkre úgy, hogy az ne tűnjön idejét múltnak. A múzeum dolgozói idén is több programmal készülnek az óvodás, általános és középiskolás korosztálynak. Az egyes témákat igyekeznek olyan formában átadni, amelyet könnyen be tudnak fogadni a fiatalok.