A Turizmusfejlesztés Ózdon projekt keretében egy VR szobát alakítanak ki a szakemberek a múzeumban. Az eszközök tesztelése most kezdődik, utána javítják a felmerülő hibákat.
Öt ember kellett hozzá, olyan nehezek voltak azok az elemek, amik tegnap délután érkeztek a múzeumba. A Turizmusfejlesztés Ózdon projekt a gépszobrok kihelyezésén és a lézerkéményen túl más attrakciókat is tartalmaz, amik a virtuális valóság eszközeit használják.
„Ebben a teremben az ózdi kohónak különböző részeit fogjuk megidézni a virtuális valóság segítségével. Három olyan eszközt telepítünk most ide, ami egy egy elemét mutatja meg majd az ózdi kohónak” - mondta Szvoboda László, a Spektakulart Kft. tervezője, kivitelezője.
Lesz egy darufülke imitáció, amit az érdeklődők virtuálisan megpróbálhatnak vezetni a martinkemencéknél. Egy másik eszközzel, a targoncával alkatrészeket szállítanak majd a kemencékhez. A harmadik egység már inkább a képzeletvilágba viszi kipróbálóját. A fúvókás hátizsákkal felrepülhetnek majd az égbe és felülről szemlélhetik az ózdi gyárat.
„A virtuális valóság, mint turisztikai attrakció számos helyen már bizonyított. Már kutatások mutatják, hogy akár 20-40 százalékkal erősebb bevésődés jöhet létre a mindenkori felhasználó esetében, valamint négyszer gyorsabb információátadás történik oktatástechnológiai szempontból, tehát aki ide fog látogatni, az valószínűleg egy nagy hűha élménnyel fog gazdagodni, ezért is jó, hogy ilyennel gazdagodik most a városunk” - hangsúlyozta Máté István, díjnyertes digitális tervező, akkreditált szakértő.
A múzeumban rendszeresek az időszaki kiállítások és különféle tematikus programok. Városon kívülről is többször érkeztek már ide látogatók, akik kifejezetten Ózd múltjára voltak kíváncsiak.
„Azért örülök nagyon, hogy kialakításra került a múzeumunkban ez a VR attrakció, mert sok generáció nőtt fel, akik sajnálatos módon nem tapasztalták meg azt, hogy milyen a gyárban lenni, egy működő, létező gyárban tartózkodni. Sok információt és ismeretet, képeket, illetve maketteket mutatunk a betévedő iskolásoknak, látogatóknak, viszont így könnyebb lesz azokat a munkafolyamatokat megtapasztalni, ami jellemzője volt az akkoriban működő üzemegységeknek” - emelte ki Farkas Péter Barnabás, az ÓMÉK múzeumi ágazatvezetője.
Az elemeket először összeszerelik, majd egy tesztelési folyamat kezdődik el. Ennek köszönhetően látják majd, hol és mit kell kijavítani a teljes VR élmény eléréséhez.