Két keréken a forgalomban – A biztonságos közúti közlekedés mindannyiunk érdeke

A kerékpárosok fokozott figyelmet igényelnek a közúti közlekedésben. A KRESZ szabályokat azonban mindenkinek kötelezően be kell tartania.

A kerékpározásnak számos pozitív sajátossága van, ami miatt a mai napig töretlen a népszerűsége. Nemcsak sport- és szabadidős tevékenységként, hanem közlekedési formaként is. Azon túl, hogy jótékony hatással bír az egészségre, költségkímélő és környezettudatos. A biciklizés azonban nem éppen veszélytelen, ha közúton közlekedünk vele. Az első és legfontosabb, hogy maga a kerékpár megfelelő legyen a használatra. Bár a KRESZ vizsga nem kötelező annak, aki ezt az alternatív közlekedést választja, nem árt, ha tisztában van a szabályokkal. Ez azonban az autósokra is érvényes, ha bringással találkoznak a forgalomban.

„A gépjárművezetők figyelmét arra hívnám fel, hogy minden kerékpáros mellett való elhaladáskor megfelelő oldaltávolságot tartson, ami másfél méter. Van is egy ilyen kampánya a Balesetmegelőzési Bizottságnak, de a saját jól felfogott érdekünkben is a balesetek elkerülése érdekében érdemes lassan közelíteni a kerékpároshoz, és mindig megfelelő oldaltávolságot tartani a mellette való elhaladáskor” - mondta Rajhóczki Péter, az Ózdi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője.

Rajhóczki Pétertől azt is megtudtuk, hogy a legutóbbi jogszabály módosítás szerint a lámpa használata kötelező, viszont nem csak a kerékpárra, de akár a biciklis ruházatára vagy csomagjára is rögzíthető. Emellett szükséges a megfelelő fékrendszer és csengő megléte is a kétkerekű járgányra. Kovács István, az Ózdi Kerékpáros Egyesület elnökhelyettese arról beszélt, hogy véleménye szerint a női sofőrök előzékenyebbnek bizonyulnak a kerékpárossal szemben, mint a férfiak, de azt is elmondta, hogy nem árt ha felvesszük a forgalom ritmusát.

„Mindig azt mondják, hogy az út szélén kell menni. Ez nem igaz. Tehát az út szélétől 60-80 centivel beljebb menjünk, mert ha nagyon az út szélén megyünk, akkor biztos, hogy akkor is meg fognak előzni, ha jönnek szemből. Akkor a könyökünk szinte hozzáér a visszapillantó tükréhez. Viszont ha látja, hogy nem fog elférni, akkor lelassít és nem fog megelőzni. Úgyhogy én azt tapasztaltam, hogy főleg lakott területen kívül, mikor százzal is elmennek az ember mellett és közben jön egy autó, az nem egy jó érzés. Inkább egy kicsit beljebb vagyok a bringával, hogy ne tudjon elmenni, hanem lefékezzen és úgy kerüljön ki az autó, hogyha már nem jön senki szembe” - tette hozzá Kovács István, az Ózdi Kerékpáros Egyesület elnökhelyettese.

Kovács István azt mondja nagyon fontos a bukósisak és a kesztyű használta. Ezek egy esetleges esésnél sokat tompíthatnak. Városunk több szakaszán már bicikliút is rendelkezésre áll a bringások előtt, illetve biciklisáv könnyíti közlekedésüket. Sokan ezt nem veszik igénybe. Ha azonban nem a kijelölt kerékpárúton haladunk, mikor volna rá lehetőségünk azzal szabálysértést követünk el. Bármerre is indulunk el két keréken, lényeges, hogy megfontoltan, körültekintően, és a minket körülvevő forgalmat figyelve közlekedjünk.

(forrás)