Elkezdődött a szarvasok násza, fokozottan vigyázzunk az erdők melletti utakon

Szarvasbőgéstől hangosak az erdők, elkezdődött az agancsosok násza. Az utakon óvatosabban kell közlekednünk, hiszen a mi autónk elé is tévedhetnek a nagyvadak.

Harsognak az erdők, eljött a szarvasbőgés ideje. Szeptember végén és október elején tart a nász időszaka. Az erdőjárás idején fokozottan figyelni kell, mert a párzási időszak során a vadak sokkal izgatottabbak, mint az év más időszakaiban, ezért ilyenkor bizonyos területeken korlátozzák az erdőlátogatást.

„Ilyenkor kezdődik a gímszarvasok párzási időszaka, melyet a vadásznyelv szarvasbőgésnek hív. Ilyenkor a bikák megmérkőznek a tehenek kegyeiért, melyet heves összecsapások is kísérhetnek. A bőgő hang mélysége és formája árulkodhat a bika koráról, illetve arról, hogy a hárem őre épp a teheneit keresi, vagy pedig harcra hívja a társát. Ebben az időszakban az Egererdő Zrt. a gazdálkodási területén felhívja az erdőre látogatók figyelmét, hogy lehetőleg reggel kilenc és délután tizenöt óra között kiránduljanak az erdőben, hogy ezzel ne zavarják az ott folyó vadászati tevékenységet. Fokozott figyelemmel közlekedjenek az erdei útszakaszokon, mivel bármikor számítani lehet az úton keresztül járó szarvas rudlikra” - mondta Tölgyesi Gergő, az Egererdő Zrt. Szilvásváradi Erdészetének kerületvezető erdésze, erdei iskola vezetője.

A vadakat nem szabad megzavarni, nagyon fontos a nyugalmuk. A gímszarvasbikák a nász idején úgynevezett háremet alakítanak ki maguk körül. A tehenekre folyamatosan figyelnek és vigyáznak, így egyszerre több egyeddel is találkozhatunk, különösen az erdős szakaszokon lehet fokozottan számítani a nagyvadak megjelenésére. Az utakon nagyon kell vigyáznunk a balesetek elkerülése érdekében. A szarvasok viselkedése kiszámíthatatlan, hirtelen megugorhat vagy irányt változtathat.

„Abban a pillanatban, ha már látjuk, hogy elkerülhetetlen az ütközés az adott vaddal, akkor ne a féket nyomjuk, hanem engedjük el a féket, hogy a futóművel a fékezés hatásából a lefelé nyomódó, lefelé szoruló első motorteret felengedjük, hogy minél magasabb ponton találjuk el az állatot. Így nem kerül fel a motortérre. Ezzel egy időben eszközöljünk olyan kormányzást, hogy minél nagyobb legyen a valószínűsége, hogy elcsúszik vagy a jármű oldalirányába keveredik a vad. Így tudjuk elérni, hogy az utastérbe ne kerüljön be, hiszen ekkor tud végzetes sérüléseket okozni” - hangsúlyozta Hoffer Zsolt, rendőr alezredes, a TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője.

Ha mégis megtörténik a baj, az elütött vadhoz nem szabad hozzányúlni, mert ha még nem múlt ki, akkor harapásával, rúgásával vagy hegyes agancsával súlyos sérüléseket okozhat.

(forrás)