Egyre megfontoltabban választanak pékárut a vásárlók és még mindig a fehér kenyér a sláger. Az áremelkedések ellenére is főként a minőséget keresik a vevők.
Sorban várakoztak ma reggel a vásárlók az egyik helyi kisbolt előtt. Az inflációnak köszönhetően országosan visszaesett a kiskereskedelmi forgalom. A lakosság valamivel kevesebbet vásárol és kevesebbet is fogyaszt. Ez a változás a péktermékek iránti keresletben is megmutatkozott. Az egyik sütőipari cég vezetője azt mondja, az idén már négyszer emeltek árat, utoljára május második felében az alapanyagok drágulása miatt. Összesen 15 százalékos mértékben volt szükség erre a lépésre. Ilyesmire az elmúlt 30 évben nem nagyon volt példa. Nem akarja elkiabálni, de úgy látja mérséklődni látszik a helyzet.
„Nyilván most a nyári szünet, a nyári hónapok miatt azért visszaesett a vásárlás, de én ezt nem az árnak tudnám be. Itt majd ugye a szeptember lesz a vízválasztó, amikor vissza kellene térnünk a tavaszi mennyiségekhez, amikor elindul az óvodai és iskolai élet. Igazság szerint én olyan nagy csökkenést nem tapasztaltam” - mondta Kocsik Szabolcs, a Siki Sütőipari Kft. ügyvezetője.
A teljes kiőrlésű sütőipari termékeket kisebb kiszerelésben gyártják, mint a hagyományosat. A fehér kenyér esetében azt tapasztalják, hogy a fél kilós egyre népszerűbb az emberek körében. A lakosság egyre megfontoltabban vásárol, sokat számít az ár, a minőség és a mennyiség.
„Eddig kilós fehér kenyeret vásároltam, de az nekem soknak bizonyult, mivel egyedül vagyok. Azelőtt a kilóssal úgy csináltam, hogy megfeleztem, felét fogyasztottam, másik felét betettem a mélyhűtőbe. Aztán gondoltam egyet, vettem egy kisebb súlyút, egy 70-75 dekásat. De valószínű, hogy vissza fogok térni. Ezt azért vettem, mert a fehér kenyeret váltottam fél barnára és nagyon jó ízű, csak ebből többet fogyasztok, úgyhogy vissza fogok térni a kilósra, mert az nekem két hétig kitart” - nyilatkozta Antal Józsefné.
Vannak akik a fagyasztott pékárura esküsznek, hiszen az frissen elkészíthető, a gyerekek pedig azt egyébként is jobban kedvelik. Legalábbis ezt mondta egy anyuka. Általában fél kilósat vesznek, hetente egyszer, kétszer térnek be ezért az üzletbe. A drágulás rájuk is nagy terhet ró.
„Az áremelkedés az rettenetes. Tehát minden nagyon drága, nem csak a kenyér, de az is horribilis lett. Változtak igazából a szokásaink. Jobban odafigyelünk, próbáljuk úgy beosztani a dolgokat. Tehát az ember ott spórol, ahol tud, igazából ott próbálja megfogni a pénzt, ahol lehet” - hangsúlyozta Farkasné Kulcsár Kitti.
Napjainkban egyre nagyobb igény mutatkozik a gluténmentes termékekre. Ezeket viszont szigorú előírások szerint lehet elkészíteni, más pékáruval nem összeegyeztethető. Ennél a vállalatnál ilyesmit nemigen gyártanak majd a jövőben. Összességében elmondható, hogy a lakosság sokkal kevesebb kenyeret fogyaszt, mint 20-30 éve. Teljes kiőrlésű liszt ide, vagy oda, még mindig a fehér kenyér a sláger.