Értő olvasás2015. április 15. (szerda) 19:00 - Kultúranews/3172_0_300.jpgA gyermekek olvasóvá neveléséért dolgozókat fogja össze egy tavaly indult kezdeményezés. Az Ózd és Térsége Gyermek és Iskolai Könyvtáros Műhely célja az, hogy a résztvevők tapasztalatcsere és szakmai fórumok során olyan plusz ismereteket sajátítsanak el, amelyekkel értő olvasót nevelhetnek a gyerekekből. A legutóbbi foglalkozás vendége Kálnay Adél volt, aki íróként és pedagógusként mutatta be, ő hogyan talált utat diákjaihoz.

Tavaly novemberben indult el az a program, amely azért jött létre, hogy minél több gyermek megszeresse az olvasást. Az Ózd és Térsége Gyermek és Iskolai Könyvtáros Műhelynek jelenleg tizenhat tagja van, pedagógusok, és könyvtárosok egyaránt csatlakoztak. A célkitűzéseket Findura Judit ismertette az összejövetelen, ezek legfontosabbja, hogy összefogja a térségben dolgozó olyan embereket, akik az olvasóvá nevelésért tevékenykednek.

A műhely tagjai negyedévente tartanak összejöveteleket. Ez alkalommal Kálnay Adél, József Attila-díjas író, költő volt a vendég, aki közel negyven évig tanított egy dunaújvárosi iskolában. Az Ózdon született pedagógus saját tapasztalatait osztotta meg a közönséggel. Szerinte sok olyan gyermek van, aki azért nem szeret olvasni, mert nem születik kép a fejében, amikor hall egy mesét. Ezért nagyon fontos különböző módszerekkel fejleszteni a képzeletet. Az sem mindegy azonban, milyen könyvek jutnak el a gyerekekhez.

„A színvonaláról még nem lehetnek meggyőződve amikor megvesznek egy-kettő-három-négy könyvet, ami a tévében, vagy a nagy mozgólépcső melletti plakátokon van. Annyi könyv van, hogy nincs az az anyuka, aki órákat eltölt a könyvesboltban, azért, hogy az összes gyerekkönyvben megnézze, hogy ez most tényleg jó lesz-e a gyerekének, vagy nem. Minden a reklámon múlik" - fogalmazott Kálnay Adél, író.

Az írónő hozzátette, az is okozhat problémát, ha a gyermek túl gyorsan tanul meg olvasni, és közben nem tudja élvezni a történeteket. Ezért kell mindennapi mesemondással, és meseolvasással erősíteni azt a belső látást, ami később fontos lesz az értő, és élményekben gazdag olvasáshoz.

Vissza