Új üzemanyag2020. február 5. (szerda) 19:00 - Híreknews/8974_0_300.jpgPánikra nincs ok, odafigyelésre azonban szükség van az új, E10-es üzemanyaggal kapcsolatban. Az európai uniós irányelveknek megfelelően ettől az évtől a magyar benzinkutakon is megjelentek a megnövelt biokomponens-tartalmú benzinek. Azok használatáról sokan érdeklődnek az ózdi autószervizekben is.

Akik rendszeresen autóznak, az utóbbi időszakban tapasztalhatták, hogy új jelölés terjedt el a benzinkutakon. Az oktánszámra utaló 95-ös vagy 100-as szám mellett immár egy kis körben az E5 vagy E10 felirat is szerepel. Ez az adott üzemanyag bioetanol-tartalmáról tájékoztatja a járművezetőket. Egy európai uniós irányelvnek megfelelően ettől az évtől már a 95-ös benzinben az eddigi duplájára, tíz százalékra nőtt ez az arány. Ezek tehát az E10-es üzemanyagok. A helyi autószervizeket sokan keresik fel azzal a kérdéssel, károsítja-e autójuk motorját az újfajta benzin. A szakemberek azt mondják, pánikra nincs ok, de érdemes odafigyelni.

„Rossz szóhasználat az, hogy a motorunkat bántja. Inkább az autó üzemanyagrendszerénél lehet probléma, és itt is az idősebb autókat érinti. Nem arról van szó, hogy ha beletankolunk néhányszor E10-es üzemanyagot, akkor abszolút tönkre fog menni ez az üzemanyagrendszer. Hanem a koros autóban eleve is elérett üzemanyagcsövek, illetve gumi- és műanyag alkatrészek vannak, amelyek hajlamosabbak lehetnek meghibásodásra egy E10-es üzemanyaggal, mint mondjuk voltak a korábbi üzemanyagfajtával. De azt badarság lenne állítani, hogy a régi üzemanyaggal ezek soha nem romlottak volna el. Ezek az alkatrészek egyébként sem örök életűek” - mondta Gyárfás Gábor, a Suzuki Kaiser műszaki vezetője.

Különböző internetes oldalakon bárki ellenőrizheti, hogy autójához a gyár által megadott specifikációk alapján használható-e az E10-es üzemanyag. Igaz, egyes típusok esetében nem tisztázott a gyári jóváhagyás. Az ugyanakkor biztos, hogy főként az öregebb, 15 év fölötti autóknál beszélhetünk nagyobb eséllyel meghibásodásról. Ezekben már egyébként is idősebb az üzemanyagrendszer, így annak átvizsgálásával, karbantartásával nemcsak az új benzint használhatjuk nyugodtabb szívvel, hanem a jármű élettartamát is megnövelhetjük.

Más országokban egyébként már korábban bevezették az E10-es üzemanyagok használatát. Az ottani töltőállomások már régebben átálltak az új rendszerre, így egy-egy külföldi út során akár észrevétlenül is tankolhattunk a magasabb bioetanol-tartalmú benzinből.

Az E10-es benzinnek egyébként eltarthatósága is más. Ha sokat áll, a magasabb alkoholtartalom miatt könnyebben feloldja a lerakódott szennyeződéseket, amelyek így bekerülhetnek az üzemanyagrendszerbe. Más továbbá a vízmegkötő tulajdonsága is, ezért könnyebben megjelenhet a korrózió a fém tankok belsejében. A kerti gépekkel, így például láncfűrésszel, fűnyíróval, fűkaszával dolgozóknak azt kell észben tartaniuk, hogy bár az eszköz működik az E10-es keverékkel, annak használatát a nagy gyártók nem javasolják. Teljesítménycsökkenést, elégtelen kenést, drága javításokat idézhet elő ugyanis. Nekik az etanolmentes, ám drágább üzemanyag jelenthet megoldást.

Kép forrása: internet.

Vissza