Hogyan közlekedünk (képgalériával)2019. július 24. (szerda) 19:00 - Híreknews/8363_0_300.jpgVárosunkban mérték az autósok legnagyobb elsőbbségadási hajlandóságát a Közlekedéstudományi Intézet munkatársai. A vizsgálatot a Gyújtói csomópont környékén folytatták a szakemberek. A kutatócsoport tagjai csak azokat a szituációkat rögzítették, amikor a gyalogos és a járművezető konfliktusba kerül egymással, a teljes gyalogosforgalmat nem regisztrálták. Két nap alatt közel kilencezer eseményt dokumentáltak.

Áprilisban a közlekedők szokásait vizsgálták Ózdon a Közlekedéstudományi Intézet munkatársai. A méréseket két napon keresztül városunk egyik legforgalmasabb pontján, a Gyújtó térségében végezték a Közlekedésbiztonsági Kutatóközpont szakemberei az Innovációs és Technológiai Minisztérium kutatási, fejlesztési terveiben szereplő feladatok szerint. A ellenőrzés során a forgalomban résztvevő gyalogosok és autósok magatartását térképezték fel a zebrák környékén. A helyi közlekedési morál témája szinte minden nap szóba kerül, a gyalogosok szerint az autósoknak kellene előzékenyebbnek lenniük.

„Általában meg szoktak állni, adnak elsőbbséget, de vannak olyanok is, akik nagyon sietnek, rohannak. Azokat nekünk kell átengedni gyalogosoknak” - mondta Barta Klára.

Míg a gépjárművezetőknek a gyalogosokkal kapcsolatban vannak fenntartásaik.

„Rossz nekünk is vezetőknek, hogy sétálnak sokan, és megállnak az út közepén. Azt gondolom, hogy a gyalogosoknak nagyon nagy szabadság van adva, én is gyalogosként mondom” - nyilatkozta Nemcsok Gáborné.

A helyi vizsgálattal párhuzamosan egyébként más városokban is történt ellenőrzés. A napokban kiértékelték az akkor készült felvételeket. Kérésünkre levélben küldtek tájékoztatást az eredményekről. Pontosan 8911 jármű-gyalogos viszonyt rögzítettek az érintett részen.

„A helyszínre jellemző elsőbbségadási hajlandóság az alábbiak szerint alakult: az érkező járművek a gyalogosok érkezési irányától függetlenül 85,1%-ban adtak elsőbbséget. A gyalogosoknak a járművezetők 71,3%-a már átkelési szándékra megadta az elsőbbséget. Az elsőbbségadási hajlandóság között a járműirányok tekintetében kismértékű eltérés volt tapasztalható. A körforgalom felé közlekedő járművek 80,9%-ban, míg a körforgalom felől közlekedő járművezetők 91,9%-ban adták meg az elsőbbséget. A gyalogátkelőhelyen mért elsőbbségadási hajlandóság a többi országos helyszín közül a legmagasabb volt” - áll a Közlekedéstudományi Intézet tájékoztatójában.

A kutatócsoport munkatársai figyelték azt is, mely napszakban hogyan viselkednek a közlekedők, e szerint a legnagyobb arányban délelőtt tíz és délután három óra között voltak a legelőzékenyebbek, míg késő délutánra már türelmetlenebbek voltak az autósok.

Ugyanakkor a helyszínen azt tapasztalták, hogy a gyalogosok túlzottan „öntudatos” viselkedést mutattak, például egyáltalán nem álltak meg, és szét sem néztek. Ezzel viszont összhangban volt a gépjárművezetők előzékenysége, azaz figyeltek rájuk. Sebességmérést is végeztek, a körforgalom felé tartó forgalmi sávban átlagosan 30-35 km/h volt az autósok sebessége, amely a gyalogátkelőhely keresztmetszetéig 17 km/h-ra csökkent.


363_0_t 363_1_t 363_2_t 363_3_t
363_4_t 363_5_t 363_6_t 363_7_t

 

Vissza