Ittas motoros2019. április 12. (péntek) 19:00 - Rendőrségnews/8017_0_300.jpgJogosítvány nélkül, ittasan motorozott egy ózdi férfi. Ahogyan a rendőri intézkedés során kiderült, nem volt tisztában azzal, hogy nem elektromos kerékpárt, hanem segédmotort vezet. Fontos, hogy aki nyeregbe pattan, tisztában legyen az egyes kategóriák közötti különbségekkel, a vonatkozó előírásokkal.

Ősszel egy elektromos biciklivel közlekedő idős nőt ütött el egy autó. A város útjain egyre gyakoribbak a hasonló járművek, azonban sokan nincsenek tisztában azzal, mi különbözteti meg az elektromos kerékpárt a segédmotortól.

„Kerékpárnak az emberi erővel hajtott, két- vagy háromkerekű járművet nevezzük. Vannak elektromos kerékpárok, amelyek most nagyon elterjedtek. Itt egy elektromos motor segít rá a hajtásra, de a szerkezetnek pedállal kell rendelkeznie. Ezt egy elektromos motor fogja segíteni. Sok esetben találkozunk olyannal, hogy ez a pedálszerkezet már nincs is meg rajta, csak simán elektromos hajtással rendelkezik a jármű. Ez már nem elektromos kerékpár” - mondta ifj. Miksztai Zoltán, gépjárművezető-szakoktató.

Fontos továbbá, hogy a rásegítésként szolgáló elektromos motor teljesítménye nem haladhatja meg a 300 wattot. A rendőrség közlése szerint ráadásul ha a villanymotor nemcsak segítő funkciót lát el, hanem önállóan is képes hajtást biztosítani, akkor egy-egy rendőri intézkedés során a segédmotoros kerékpárra vonatkozó rendelkezéseket kell figyelembe venni. Ez azért különösen fontos, mert elektromos kerékpárt sokan azért vásárolnak előszeretettel, mert arra sem jogosítvány, sem védőfelszerelés nem szükséges, míg segédmotoron vezetői engedéllyel és bukósisakkal is rendelkezni kell. Az ózdi rendőrök a közelmúltban is észleltek kihágásokat.

„Magyarország területén megnövekedett az elektromos kerékpárt használók száma. Így az Ózdi Rendőrkapitányság illetékességi területén is többen használják ezt a közlekedési formát. A napokban kollégáim ellenőrzés alá vontak egy ilyen elektromos motorkerékpárral közlekedő férfit, aki bukósisakot nem viselt, és ittasan vett részt a közúti forgalomban. Vele szemben szabálysértési eljárást indítottak, illetve büntetőeljárás is van folyamatban” - nyilatkozta Kiss Tamás, az Ózdi Rendőrkapitányság hivatalvezetője.  

Segédmotoros kerékpárok esetében kötelező a plexivel is ellátott bukósisak viselése, azonban a szakemberek elektromos kerékpárra is javasolják nemcsak a sisak, hanem a protektorok és a kesztyű használatát is. A kétkerekűek vezetői ugyanis a közlekedés védtelen résztvevőinek számítanak, egy-egy kisebb balesetben is súlyos sérüléseket szenvedhetnek.

Kép forrása: police.hu

Vissza