Hogyan közleked(j)ünk? (képgalériával)2019. április 10. (szerda) 19:00 - Városnews/8007_0_300.jpgA közlekedők szokásait vizsgálták Ózdon a Közlekedéstudományi Intézet munkatársai. A méréseket két napon keresztül városunk egyik legforgalmasabb pontján, a Gyújtó térségében végezték a Közlekedésbiztonsági Kutatóközpont szakemberei. A ellenőrzés során a forgalomban résztvevő gyalogosok és autósok magatartását térképezték fel a zebrák környékén.

A méréseket a kutatócsoport munkatársai Ózdon két ütemben végezték a Gyújtói csomópont környékén. Kedden és szerdán reggel hét órától este hét óráig tartott a vizsgálat, vagyis ma zárult az akció. Ezzel párhuzamosan más városokban is történt ellenőrzés. A folyamat során kamerás felvételeket is készítettek az átkelőhelyekről. A videó kiértékelése anonim módon, statisztikai elemző módszerekkel történik, és az adatokat ezt követően megsemmisítik. A kutatócsoport tagjai csak azokat a szituációkat rögzítik, amikor a gyalogos és a járművezető konfliktusba kerül egymással, a teljes gyalogosforgalmat nem regisztrálják. A Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Kutatóközpontjának munkatársai az Ózdi Rendőrkapitányságot is felkeresték a közelmúltban az akció kapcsán.

„Ez egy országos vizsgálat, amelyben törekszenek arra, hogy minél nagyobb, minél jellemzőbb területeken vizsgálják a lakosok magatartását a kijelölt gyalogátkelő helyek környékén, és ebből egy tanulmányt fognak készíteni, amelyből különböző következtetéseket lehet levonni, például egy jogszabály változtatás tekintetében, illetve, hogy bármilyen más intézkedésekre van e szükség” - mondta Rajhóczki Péter, az Ózdi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának osztályvezetője.

Rajhóczki Péter elmondta, hogy a jelenleg érvényben lévő jogszabályok alapján a zebrán a gyalogosok elsőbbséget élveznek a gépjárműforgalommal szemben, de nekik is fontos meggyőződniük arról, hogy a forgalom az ő áthaladásukat nem veszélyezteti. Egyébként az általunk megkérdezettek pontosan tudták, hogyan kell közlekedniük, kameránk mégis rögzített olyan felvételt, amelyen az úttesten akár keresztben áthaladó gyalogosok láthatók, és olyat is, amikor még a zebrán tartózkodtak, de a járdára fellépés előtt áthajt a sofőr a gyalogátkelőhelyen. A közlekedési morál témáját ma mindenki más szempontból közelítette meg. Szigeti Mihály negyvenéves autóvezetői tapasztalattal rendelkezik.
 
„Mint autós elmondhatom, hogy nekem semmilyen észrevételem nincs magával a közlekedéssel kapcsolatban, normálisnak gondolom. Igaz van egy-két őrült” - nyilatkozta Szigeti Mihály.

Lakatos László az utak állapotával nincs megelégedve, véleménye szerint a kátyúk nem kímélik a lengőkarokat sem, és a gépjárműadó befizetése mellett az autó javíttatása plusz költségeket ró rá és családjára is.

„A gyalogosoktól kell a legjobban félni ez tény és való. Ha épphogy megállnak már intek, hogy menjenek, engem ez nem is zavar végül is. Úgy tanultuk, hogy ők az elsők bármilyen körülmények között” - hangsúlyozta Lakatos László.

Császár Sándor ózdi kötődésű, de Budapesten él, véleménye szerint az előzékenységgel sehol nincs probléma.

„Ugyanúgy én is megállok bármikor, amikor szükséges, azt tapasztalom, hogy más is amikor látja, hogy valaki már zebra közelben van, akkor megáll. Ezzel nincs szerintem probléma” - emelte ki Császár Sándor.

Akadt olyan itt élő is, aki szerint a legtöbb balesetet a sebességhatár túllépése okozza.

„A tapasztalatom az, hogy – lehet már én egy kicsit korosabb vagyok, és máshogy fogom fel – vannak ezek a kigyúrt, lekopaszított urak, akik beülnek egy autóba, és azt hiszik, hogy övék a csillagos ég. Nyomják a gázt, és véleményem szerint ebből vannak a balesetek” - mondta Németh Géza.

Lakott területen belül, a zebra felé haladva egyébként 35-40 km/óra sebesség környékére kellene lassítanunk az autót. Az akcióval kapcsolatban szerkesztőségünk e-mailben felkereste a Közlekedéstudományi Intézetet, akik azt a tájékoztatást adták, hogy a méréseket az Innovációs és Technológiai Minisztérium kutatási, fejlesztési terveiben szereplő feladatok szerint végzik. Céljuk a gépjárművezetők elsőbbségadási hajlandóságának és a hazai közlekedésbiztonság morális szintjének vizsgálata. A felmérések megmutatják, hogy az általános szinthez képest Budapesten, Kelet-, illetve Nyugat-Magyarországon tapasztalhatóak-e különbségek. Az adatok kiértékelése folyamatosan történik, a helyi vizsgálat eredményéről, valamint az országos összehasonlításról június 30-án tudnak bővebb felvilágosítást adni.


007_0_t 007_1_t 007_2_t 007_3_t
007_4_t 007_5_t 007_6_t
Vissza