Sportolj okosan (képgalériával)2018. július 26. (csütörtök) 19:00 - Sportnews/7163_0_300.jpgVárosunkban egyre nő a hobbifutók száma. Az Ózdi Teknőc Futó Club tagjai is évről évre egyre többen vannak, de elmondható ez az Ózdi Kerékpáros Egyesület csapatáról is. A szakember azt mondja, a legnagyobb probléma, hogy a legtöbb sportoló rosszul választja meg edzései intenzitását, amely a későbbiekben komoly sérüléseket is eredményezhet.

Nem feltétlenül kell élsportólnak lennünk ahhoz, hogy tudatosan fussunk, kerékpározzunk, ússzunk. Egy-egy egyesülethez belépve is segítséget kaphatunk, de a legnagyobb közösségi portálon is számos olyan csoport létezik, amelyhez csatlakozva hasznos információk birtokába juthatunk edzéseink kapcsán. A tagok tapasztalatokkal segítik egymást, legyen az étkezéssel, egyéb felszerelés kiválasztásával kapcsolatos. A Futók Baráti Köre elnevezésű szerveződés is pont ilyen célból jött létre pár éve, mára közel nyolcezer tagja van.

„2015 áprilisában döntöttem úgy, hogy létrehozok egy teljesen amatőr hobbi futócsoportot a Facebookon, hogy egy-két emberrel jobban megismerhessük egymást mi futók, akár a fővárosban, akár az egész ország területén, és úgy láttam, hogy van igény egy olyan közösség létrehozására, ahol egymással meg tudjuk vitatni a futásainkat, akár a versenyeredményeket” - mondta Kovács László, a  Futók Baráti Köre alapítója.

Számos olyan dolog van, amire érdemes odafigyelnünk, bármilyen mozgásformát is választunk. Lényeg, a fokozatos terhelés. Az egyik legfontosabb kérdés, hogy mennyit és hogyan? Ugyanis ez jelentősen függ az edzettségi szinttől és az egyéni sajátosságoktól is. Hogy hobbisportolók esetében milyen intenzitású mozgás ajánlott elsődlegesen, arról Frölich Tamást edzőt, az Ózdi Kerékpáros Egyesület elnökét kérdeztük, őt rengetegen megkeresik a téma kapcsán.

„A legtöbb sportoló, akár futásról, kerékpárról, vagy akár triatlonról beszélünk nagyon gyenge állóképességgel rendelkezik. A legtöbb ember a saját kútfőből merített edzéseik során bőven azon az intenzitáson túl dolgozik, mint ami a számára megfelelő lenne. Nagyon sokan lejönnek ide a stadionba futni, van aki azért mert versenyre készül, van aki a fittségét szeretné javítani, illetve egy kis súlykontrollt szeretne”  - fogalmazott Frölich Tamás, állóképességi szakember.

A túlzott terhelés bizonyos idő után szinte mindenkinél a teljesítmény stagnálását, később a csökkenését eredményezheti, a probléma megelőzéséhez jó módszert jelenthet egy teljesítménydiagnosztikai teszt elvégzése, valamint a pulzuskontroll. A Városi Stadionban is egyre többen köröznek a focipálya külső 630 méteres szakaszán. A célok egyénenként változnak.

„Két évvel ezelőtt kezdtem el futni, körülbelül kettőszáz métert tudtam akkor megtenni, az már nagyon-nagy sikerélmény volt, amikor egy kört megtettem. Egy év múlva sikerült lefutnom 10 kilométert. Szerintem életem távja volt, úgy gondolom ez volt a maximum, ha ezt sikerül még egyszer, az nagyon jó lesz” - nyilatkozta Tóthné Nagy Enikő.

A bemelegítés és a levezetés is fontos, izmaink megnyújtása egy-egy edzés után pedig szinte elengedhetetlen szerepet tölt be. A nyári időszakban alapvető a megfelelő folyadékbevitel is, valamint nem árt időt fordítani a pihenésre, hiszen az a fejlődés egyik alapja, hogy szervezetünket hagyjuk regenerálódni.


163_0_t 163_1_t 163_2_t 163_3_t
163_4_t 163_5_t 163_6_t 163_7_t
163_8_t 163_9_t 163_10_t
Vissza