
A Magyarországon regisztrált motorkerékpárok száma 2001-hez képest több mint kétszeresére, vagyis 186 ezerre nőtt 2019 végére. A statisztikák szerint a motorosok baleseti halálozási kockázata lényegesen magasabb az autósokénál. Az elmúlt időszakban évente bekövetkezett 1200-1500 balesetben 50-60 motoros vesztette életét. Többek között ezek az adtok is hozzájárultak ahhoz, hogy idén frissítsék a motorkerékpáros képzés és vizsgáztatás előírásait. Az egyik helyi autós-motoros iskola vezetője azt mondja, igyekeznek minden új rendelkezésnek megfelelni. A kiértékelés folyamatban van.
„A pályát mindenképpen át kell alakítani. Valamivel rövidebb lett a pálya. A szélessége megmaradt ugyanolyan, de teljesen más feladatok lesznek kialakítva, és az sem mindegy, hogy egy megfordulásnál, vagy a két kör elkezdésénél honnan indul és hol záródik az a kör. Tehát elképzelhető, hogy attól a szegélytől el kell hoznunk a pályát, lehet, hogy meg kell fordítanunk. Ezeket ha javul az idő meg kell rajzolgatnunk, ki kell méregetni” - mondta Miksztai Zoltán, autósiskola-vezető.
A szakember szerint nagyon fontos, hogy kellő önkritikával motorozzon mindenki. Legyen tisztában a saját képességeivel, és azon belül igyekezzen a közlekedési stílusát kialakítani. Ez a legvédtelenebb kategória, ezért is lényeges, hogy minél inkább felkészült járművezetők vegyenek részt a közúti közlekedésben. Sokkal többet foglalkoznak majd a képzéseken a ruhák, felszerelések jelentőségével és helyes használatukkal.
„Ezek a protektorok, bukósisak, csizma, kesztyűk, ezek védenek ugyan, de sokkal kisebb mértékben tudnak védeni. Most ezekben is történt változás. Az élethez igazították jobban az előírásokat. Meghatározták pontosabban a védőfelszerelést. Most már például a protektor ing is lehetővé teszi azt, hogy nyáron ne kelljen belesülnie valakinek egy dzsekibe motorozás közben. Tehát sok tekintetben követi az élet pillanatnyi helyzetét ez a szabályozás, de magasabb szintet igényel a tanulóktól és az oktatóktól is” - tette hozzá Miksztai Zoltán, autósiskola-vezető.
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont videót is készített a módosított rutinvizsgáról. A néhány perces epizódok a motoros tantervi és vizsgakövetelményekben szereplő feladatok helyes végrehajtását mutatják be. A kisfilmek háromféle, a tanulók mellett a szakoktatóknak és vizsgabiztosoknak szóló narrációval készültek el. A képzést és vizsgáztatást végző szakembereket tájékoztatók és útmutató segédanyagok készítik fel az új követelmények alkalmazására. Tehát, amely iskolák a jövőben motorosokat szeretnének oktatni, március elsejétől maradéktalanul meg kell felelniük az új előírásoknak.
A képek illusztrációk.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |